Friday 6 January 2012

Luhur Budi Pejuang Islam

Kepunyaan-Nya, bukan kepunyaan Nadirah Izan


Di zaman permulaan bangkitnya Agama Islam, banyak peperangan telah berlaku antara pihak tentera Islam dan pihak musyrikin. Banyak puak-puak Arab yang musyrik telah bangkit menentang Kerajaan Islam yang berpusat di Kota Madinah. Salah satu peperangan besar yang dihadapi oleh umat Islam ketika itu ialah Perang Yarmuk.

Dalam Perang Yarmuk, suatu peristiwa yang sungguh mengharukan telah terjadi. Salah seorang sahabat Rasulullah s.a.w bernama Abu Jahim bin Huzaifah yang menyertai pepeangan itu, telah meriwayatkan satu peristiwa tentang pengorbanan pejuang-pejuang Islam yang luhur budi, mulia hatinya. Beliau bercerita ;



...

Semasa peperangan itu, saya sedang mencari saudara sepupu saya yang berada di barisan hadapan sekali. Saya bawa bersama-sama sedikit air supaya dapat memberi manfaat buat dirinya. Tatkala saya menjumpainya, dia sedang terbaring berlumuran darah dan mengerang kesakitan. Peluangnya untuk hidup sangatlah tipis berikutan keadaannya yang parah. Melihatkan keadaan itu, saya lantas berkejar ke arahnya untuk memberikan air.

Tetapi, hampir saya memberikannya air itu, saya terdengar seorang lagi pejuang Islam meneriak," Berikan saya air! Air!". Mendengar suara itu, lantas saudara sepupu saya mengisyaratkan saya supaya melayani orang itu terlebih dahulu. Maka, tanpa berlengah lagi saya terus mendapatkan orang itu. Pejuang itu rupanya orang yang saya amat kenali, tidak lain beliau ialah Hashim Bin Abilas.

Tetapi, belum pun sempat saya memberikan air pada Hashim, tiba-tiba terdengar suara orang mengerang kesakitan di sebelahnya pula, juga meminta air. Hashim juga lantas mengisyaratkan saya supaya memberikan air itu terlebih dahulu kepada pejuang tersebut. Bagaimanapun, sebelum sempat saya memberikan air kepada pejuang yang mengerang kesakitan itu, beliau telah mati syahid.

Lalu saya bergegas mendapatkan semula Hashim, tetapi sedihnya bahawa beliau juga telah mati syahid. Tanpa lengah lagi saya terus mendapatkan semula saudara sepupu saya itu. Sungguh tidak tahan di hati saya pabila saya dapati dia juga telah mati syahid.

Demikianlah satu contoh keluhuran budi yang diperlihatkan oleh pejuang-pejuang Islam yang beriman. Walhal di ambang kematian sekalipun, mereka tidak hiraukan kepentingan diri. Bagaimana pula kita?



0 pemikir berseni:

 

Contact Lens Malaysia @ BORONG Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea