Wednesday 25 January 2012

Allah Pasti Makbulkan Doa, cuma dengan cara berbeza

Kepunyaan-Nya, bukan kepunyaan Nadirah Izan


Ketahuilah wahai jiwa-jiwa yang mengharap padaNya...
Bahawa doa itu dimakbulkan oleh Allah melalui banyak cara.
Ketahuilah bahawa ilmu Allah itu tidak terjangkau dek akal kita, hamba yang lemah.

Maka, pastinya Allah paling mengetahui setiap rintihan, keluhan, keresahan dalam hati kita, walau kita tidak luahkannya. Maka, setiap ketentuan Allah itu pasti ada hikmahnya. Pasti.

Kita mungkin mengharapkan begini dan begini, namun Allah telahpun menetapkan hal yang lain buat kita. Kerana Dia Maha Mengetahui yang terbaik buat kita, hambaNya.

Percayalah. Pandang ke hadapan. Luaskan pemikiran. Ilmu Allah S.W.T itu terlalu luas, lagi Maha Tinggi.
Setiap bencana yang menimpa di Bumi dan yang menimpa dirimu sendiri, semuanya telah tertulis dalam kitab (Lauh Mahfuz) sebelum Kami mewujudkannya. Sungguh, yang demikian itu mudah bagi Allah.

Agar kamu tidak bersedih hati terhadap apa yang luput dari kamu, dan tidak pula terlalu gembira terhadap apa yang diberikanNya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong dan membangga diri, iaitu orang-orang yang kikir dan menyuruh orang lain berbuat kikir. Barang siapa berpaling (dari perintah-perintah Allah), maka sesungguhnya Allah, Dia Maha kaya, Maha terpuji.
[Surah al-Hadid, ayat 22-24]



Allah telah pun mengetahui apa yang bakal berlaku dalam kehidupan kita, sedangkan kita tidak mengetahui apa-apa.Mungkin hari ini kita boleh tersenyum, tapi esok lusa belum tentu. Rugilah insan-insan yang dalam hidupnya, dia leka, gembira tanpa pernah merasai nikmat derita.

Kerana Dia tidak pernah teruji imannya dengan kesusahan. Dia belum pernah merasai nikmat merintih padaNya. Tapi kita? Sedarlah, insan-insan yang diuji dengan kesusahan ini pernah merasai semua itu. Yakinlah bahawa Allah telah menghitung setiap keikhlasan kita dalam berdoa, setiap jerih perih kita dalam berusaha, setiap keperitan kita dalam menghadapi ujian.

Allah Tahu semua itu.

Yakinlah wahai jiwa-jiwa yang tak pernah putus asa! Allah pasti membantu kita :)

0 pemikir berseni:

 

Contact Lens Malaysia @ BORONG Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea